جذب گردشگر به یونان با افتتاح موزه زیردریایی

مقامات یونان برای جذب گردشگر این بار دست روی میراث تاریخی مدفون در زیر آب‌های این کشور گذاشته‌اند و قرار است یک موزه بزرگ زیردریایی برای علاقه‌مندان راه‌اندازی کنند.

به گزارش روزنامه هنر چاپ لندن، از شهرهای باستانی مدفون در زیرآب، ردیف خمره‌های بزرگ سفالی موسوم به آمفورا از قرن پنجم قبل از میلاد و لنگر کشتی‌های غرق شده متعلق به امپراتوری بیزانس گرفته تا لاشه هواپیماهای سرنگون شده در جریان جنگ جهانی دوم، دریاهای یونان گنجینه میراثی منحصربه‌فرد است که به تدریج دسترسی عموم مردم، غواصان زبده و سایر شناگران به آن باز خواهد شد.

وزارت فرهنگ و ورزش یونان ماه مارس (فروردین ۱۴۰۰) از برنامه‌ها برای رونمایی از ۹۱ کشتی غرق شده متعلق به سال ۱۸۶۸ تا ۱۹۷۰ میلادی برای اهداف تفریحی خبر داد. لینا مندونی وزیر فرهنگ یونان از بستر دریای این کشور به عنوان قوس تاریخ یونان و واسطه‌ای برای رشد پایدار جوامع محلی یاد کرد و جورج دیداسکالو دیگر مقام ارشد فرهنگی در کابینه یونان، به علاقه‌مندان به غواصی وعده افتتاح یک موزه عظیم زیردریایی برای کاوش و بازدید را داد.

تابستان سال گذشته حدود ۳۰۰ غواص توانستند از اولین موزه زیردریایی یونان بازدید کنند. این موزه بقایای کشتی به گل نشسته پریسترا در نزدیکی جزیره آلونیوس است که حوالی ۴۲۵ تا ۴۱۵ سال قبل از میلاد غرق شد. اگرچه بدنه این کشتی دوهزار ساله در گذر زمان نابود شده است اما محموله چهار هزار آمفورای آن هنوز در جایی که بار زده شده بودند، قرار دارند.

به گفته مقامات یونانی، کشتی پریسترا به دلیل قدمت، ابعاد و وضعیت مطلوبی که دارد، یکی از مهمترین یادگارهای زیردریایی در سراسر جهان است.

بقایای این کشتی امسال به مدت چهار ماه از ماه ژوئن تا اواسط اکتبر (تیر تا مهر ۱۴۰۰) پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود و محوطه تاریخی آن از بهار ۲۰۲۳ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. تا آن زمان به کمک بودجه ۹۶۰ هزاریورویی دولت یونان و اتحادیه اروپا، سه محوطه باستان‌شناختی زیردریایی دیگر در مجمع الجزایر اسپورادس و خلیج پاگاستیک غربی نیز افتتاح خواهد شد. به این ترتیب غواصان علاقه‌مند به تاریخ و یادگارهای تاریخی می‌توانند از بقایای یک کشتی غرق شده رومی، محموله چندین کشتی به گل نشسته و چند لنگر متعلق به قرون وسطی بازدید کنند.

به گفته مقامات یونان، موزه‌ زیردریایی یونان با موزه‌های مشابه که از مجسمه‌های معاصر در دیگر نقاط جهان راه اندازی شده یک تفاوت عمده دارد که آن را منحصر به فرد می‌کندو آن هم این که آثار به نمایش درآمده در این موزه از یادگارهای اصل دوران باستان هستند که درست همانجایی که کشف شدند به نمایش گذاشته شده‌اند.

برای بازدید از این گنجینه زیرآبی نیازی نیست حتما غواص باشید. مراکز اطلاعاتی در آلونیوس و آمالیاپولی در خلیج پاگاستیک همین حالا نیز به علاقه‌مندان اجازه می‌دهند با استفاده از فناوری‌های دیجیتال به کشتی‌های به گل نشسته دوروبر سر بزنند.

آژانس باستان‌شناسی دریایی یونان (The Ephorate) همچنین امیدوار است یادگارهای باستانی نزدیک ساحل که به دلیل تغییرات زمین‌شناختی و بالا آمدن آب دریا در زیر آب مدفون شده‌اند را نیز به معرض نمایش بگذارد. علاوه بر استقرار پنل‌های اطلاعاتی روی سطح آب، این موسسه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ یک قایق ویژه با کف شیشه‌ای به آب بیندازد که در تورهایی که از ویلای باستانی به گل نشسته از شهر اپیداروس انجام می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. نمایش دیجیتال محوطه، تجربه بازدیدکنندگان را تکمیل خواهد شد.

دیگر آنکه کار ساخت موزه عتیقه‌جات زیردریایی پیرئوس پس از یک وقفه از سر گرفته شده و طبق برآوردها این موزه در سال ۲۰۲۵ میلادی افتتاح خواهد شد. موزه مذکور در بندر پیرئوس واقع شده و قرار است در آن بیش از دو هزار و ۲۰۰ شی عتیقه که از زیردریا کشف شده‌اند به نمایش گذاشته شود و تاریخچه دریانوردی یونان از عصر ماقبل تاریخ تا دوره مدرن روایت شود.

آسیب کرونا به صنعت گردشگری یونان

صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع یونان است و یک پنجم اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. یونان به دلیل غنای فرهنگی و تاریخی یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در اروپاست و ۱۸ بنا و محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد.

این کشور اروپایی در سال ۲۰۱۹ در مجموع پذیرای حدود ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر بود که در مقایسه با ۲۴ میلیون توریستی که در سال ۲۰۱۵ به این کشور سفر کردند، افزایش قابل توجهی داشت. اما شیوع کرونا همه معادلات را بهم زد؛ بنابر آمار منتشر شده در رسانه‌های محلی، از ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران خارجی که به یونان سفر کردند با ۷۷ و دو دهم درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹، به ۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید. میزان گردشگرانی که از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به یونان آمدند با شیوع کرونا ۷۰ و ۷ دهم درصد افت کرد و آمار ورود گردشگران غیراروپایی به این کشور نیز با کاهشی ۸۰ و دو دهم درصدی همراه شد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد. شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا